ايران: حمله های تازه به گزارشگر ويژه سازمان ملل، بيانيه فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران

اريس، ۹ شهريور ۱۳۹۲ (۳۱ آگوست ۲۰۱۳). فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، تاسف خود را از اظهارات اخير مسئولان بلندپايه ايران در مخالفت پيگير با ماموريت گزارشگر ويژه وضعيت حقوق بشر در ايران ابراز می کنند. اين دو سازمان بر اين نظر هستند که ديدار گزارشگر دکتر احمد شهيد از ايران گام بسيار مثبتی به جلو برای مشارکت ايران در گفتگويی سازنده در باره حقوق بشر با جامعه بين المللی خواهد بود.

نمايندگان جمهوری اسلامی ايران در روزهای گذشته اعلام کردند که دکتر احمد شهيد اجازه ديدار از ايران را نخواهد يافت. آقای عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در روز ۵ شهريور ۱۳۹۲ (۲۷ آگوست ۲۰۱۳) اعلام کرد ايران احمد شهيد را «گزارشگر منصفی» نمی داند. در همان روز، آقای محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق‌بشر قوه قضائيه، اعلام کرد که درخواست دکتر شهيد «جدی» تلقی نخواهد شد. اين اظهارات در پی ارسال دو نامه گزارشگر ويژه به دفتر رياست جمهوری حسن روحانی برای درخواست ديدار از کشور انجام شده است.

عبدالکريم لاهيجی، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «مطلب تازه ای در اظهارات اخير مسئولان ايران نيست. اين اظهارات تنها نشان می دهد که دولت تازه جمهوری اسلامی ايران قصد ندارد بيش از دولت قبلی با سازمان ملل همکاری کند. اين سياست منجر به انزوای روزافزون ايران شده و می تواند به گسترش خشم مردم ايران که بايد فشار اصلی ناشی از اين وضعيت را تحمل کنند، بيانجامد.»

مجمع عمومی سازمان ملل شصت و هشتمين اجلاس خود را در ظرف چند هفته آينده آغاز می کند. دکتر شهيد نيز بايد گزارش خود در باره وضعيت حقوق بشر در ايران را به اجلاس ارايه کند. در گذشته، با خودداری دولتمردان از دادن اجازه ديدار از ايران، دکتر شهيد ناگزير عدم همکاری آنها را گزارش داده و موارد نقض فاحش حقوق بشر از جمله حبس خودسرانه مدافعان حقوق بشر و مخالفان، شکنجه، اعدام در انظار عمومی و غيره را محکوم کرده است.

بیان دیدگاه